skillnaden

Som rubriken lyder sa ar det en liten skillnad pa manniskorna har och hemma. Hemma ar man bara trevlig, halsar och pratar med dem man redan kanner. Som varje gang jag varit ute och promenerat har, varje person halsar ALLTID " hello how are you?" eller vinkar till mig. I Sverige om du skulle halsat pa en person du gar forbi pa gatan skulle den personen titta snett pa dig. Jag sager inte att ALLA ar sadana eller att svenskar ar bitterfittor(haha). Vi ar bara inte lika tillmotesgaende och artiga mot dem man inte kanner. Har ar alla manniskor sa trevliga och oppna. Har kan man fa en komplimang i mataffaren " nice dress " eller folk fragar vilket sprak vi pratar. Alla de som jobbar i butiker/mataffarer onskar dig alltid " thank you miss, have a nice day/evening ". Det ar inte heller en konstig sak att borja prata med nagon du inte kanner, du far inte en konstig blick eller kort svar. Ska gora en liten rolig undersokning for mig sjalv hemma, ska borja halsa pa manniskor jag gar forbi pa gatan. Se deras reaktioner! Det ar ju inte varat fel att man automatiskt hojer lite pa ogonbrynen om nagon man aldrig traffat innan halsar pa en, vi ar inte vana vid det.

OCH vi tjejer, tror oss flesta av oss kanner igen detta. Om en tjej du knappt kanner tex i skolan sager " oh vad fin troja vad har du kopt den? Vad fin du ar i haret, vad sot du ar idag"  Har hort manga i min omgivning som sagt efter tjejen har gatt " ah men vafan fjaskar hon for mig? Jag vill inte att hon ska kopa likadan troja, vad konstig hon ar jag kanner ju knappt henne"  SO WHAT? ALLA alskar att fa komplimanger, hur glad blir man inte om nagon berommer ens utseende? Tycker man ska sluta spekulera sa mycket och bara saga TACK vad snall du ar, eller liknande. Likadant om du far ett leende av nagon, det kan ibland gora hela ens dag. Jag blir sa forvanad och glad nar nagon har halsar eller bara sager nagonting. Fast nagonting jag markt det ar att skitsnack existerar precis overallt, det gor mig less.

Kommentarer
Postat av: victoria

Lina, då har du helt missat samhället Reftele. Där hälsar då alla på varandra. (kanske bara för att det bor 100 personer där och jag är släkt med hälften) ;) hahaha

saknar dig <3

2010-11-09 @ 21:15:25
Postat av: Lina

HAHAHAHA viccan!! Ni bonder som ar artiga, I like it :) Saknar er skit mycket <3

2010-11-10 @ 05:00:20
URL: http://liinasofias.blogg.se/
Postat av: Almedina =)

Måste säga att jag håller med dig till 100! samma skillnad känner jag med när jag åker ner till Bosnien eller någon annanstans, önskar det kunde vara så här med!



MVH en trogen läsare ;) <3

2010-11-10 @ 10:31:50
URL: http://almepalme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0